ChatGPT veya Benzeri Öğretmenlik Mesleğini Alabilir mi?
Özellikle son 20 yılda bilgisayar, internet, mobil-akıllı cihazlara erişimin ve kullanımın yaygınlaşmasıyla robotlar ve yapay zeka konusu her gündeme geldiğinde bu tür sorular sorulmaktadır. Üstelik bu sadece öğretmenlik için değil tıp, hukuk, beyaz yakalı yöneticilik, gazetecilik, araştırma, tüm mühendislik dalları vb. Ağır eğitim gerektiren tüm meslek ve fonksiyonlar için yapılmaktadır.
Çünkü her yeni ve yaygınlaşan teknoloji, zaman alan, tekrarlanan ve rutin bazı işleri yapmayı kolaylaştırmaktadır. Bu durumda ilk etapta o alandaki çalışanlar paniğe kapılır ve işlevsiz kalma korkusuyla bu soruları sorarlar. Öğretmenlik bunlardan biridir.
Elbette ChatGPT, öğretmenlik mesleğini tamamen ortadan kaldırmayacak ve alamaz.
ChatGPT’nin öğretmenleri değiştirmede hangi alanlarda eksikliği var? Ne yapamaz?
• Duygusal bağ: ChatGPT, öğrencilerle duygusal bağlar kuramaz ve onların ihtiyaçlarına empatiyle yaklaşamaz.
• Sosyal ve bireysel ihtiyaçlar: ChatGPT, öğrencilerin sosyal ve kişisel ihtiyaçlarını anlamakta ve karşılamakta güçlük çeker.
• Ekip çalışması ve sosyal beceriler: ChatGPT, öğrencilere ekip çalışması ve sosyal beceriler sağlamada etkili olamaz.
• Özelleştirilmiş öğretim: ChatGPT, öğrencilerin bireysel öğrenme stillerine ve ihtiyaçlarına tam olarak yanıt veremez.
• Sınıf yönetimi: ChatGPT, sınıf disiplini ve yönetimi konusunda aktif olarak hareket edemez.
ChatGPT ve diğer AI araçlarının gelişimi ve değişimi yakın gelecekte eğitim dünyasını nasıl şekillendirecek?
1. Özelleştirilmiş eğitim: Yapay zeka araçları, her öğrencinin bireysel ihtiyaçlarını daha doğru anlayarak özelleştirilmiş eğitim sağlar.
2. Erişilebilirlik: Düşük maliyetli ve ölçeklenebilir yapay zeka araçları, eğitime daha geniş erişim sağlar.
3. Verimlilik: Yapay zeka, öğretmenlerin zamanlarını ve güçlerini daha verimli kullanmalarına yardımcı olur.
4. Eğitimde yenilik: Yapay zeka ve eğitim teknolojileri, yeni öğretim formüllerinin ve eğitim materyallerinin geliştirilmesine yol açar.
5. İdari ve İdari Görevler: İdari ve sistemsel birçok yönden faydalar ve kolaylaştırıcılar sağlar.
Biraz daha genişletmek için, 5. maddeye ayrıntılı olarak bakalım, “idari ve idari alanlarda” okullar için ne gibi faydaları olabilir.
Yapay zekanın idari ve idari alanlarda okullara olası faydaları:
ChatGPT’nin yasaklanması bir devam mı, gerekli mi yoksa doğru mu?
Bazı okullarda ve devlet kurumlarında ChatGPT gibi araçların yasaklanması, eğitim ve teknoloji alanlarında etik ve güvenlik kaygıları nedeniyle yaşanıyor. Hem altyapı hem de sistemler, teknolojiler, prosedürler ve araçlar, yasalar, kurallar vb. ve insanların bakış açısı, zihinsel ve ruhsal durumları böyle yetenekli bir yardımcıyı, yeni personeli kullanmaya hazır değil.
Şöyle bir metaforla açıklayayım; Mevcut okulları mağara evleri, insanları da mağara dönemi insanları olarak düşünün. Diyelim ki bilgisayarlar, cihazlar, elektronik cihazlar, dronlar aniden mağaralara geliyor. İnsan ne olduğunu anlayamıyor, elektriğe, suya, internete vs. ihtiyaç duymuyor. Tesis olmadığı için kullanamıyor.
Bu bir abartı ama yapay zeka bu hızda gelişirse insanlığın karşılaşacağı ve hissedeceği ve içine düşeceği durum şöyle bir şey olacak. Bu nedenle reddetmek yerine hangi ihtiyaçlarımızın giderildiğini ve bu kaçınılmaz gelişmeden nasıl daha fazla yararlanabileceğimizi öğrenmeye odaklanmak çok mantıklı ve faydalı olacaktır.
Eğitim dünyasında yapay zekanın avantajları ve dezavantajları:
- Avantajlar:
1. Eğitimi daha fazla insan için erişilebilir kılarak, bilgiye ve öğrenme fırsatlarına daha geniş erişim sağlar.
2. Öğretmenlerin idari işler, sınavlar ve ev ödevi değerlendirmeleri gibi zaman alan bazı görevlerini üstlenerek öğretmenlerin öğrencilerle daha fazla ilgilenmesini sağlar.
3. Öğrencilere anında ve nesnel geri bildirim sağlayarak öğrenme süreçlerini hızlandırır ve etkinleştirir.
- Dezavantajları:
1. Öğrenci bilgilerinin gizliliği ve güvenliği konusunda sakıncalar yaratabilir.
2. Eğitim teknolojilerine erişim, eşitsiz topluluklar arasında eğitimde dijital bölünmelere ve eşitsizliklere yol açabilir.
3. Azalan insan etkileşimi, yoğun kullanım, öğrencilerin sosyal beceriler ve empati geliştirme gibi değerli alanları kaçırmasına neden olabilir.
4. Öğretme ve değerlendirme süreçlerinde kullanılması, etik ve değer temelli kararlar konusunda tartışmalara yol açabilir.
Sonuç olarak yapay zeka araçlarının eğitim dünyasındaki avantaj ve dezavantajları göz önünde bulundurulmalıdır. Her alanda olduğu gibi dikkatli bir şekilde uygulanmalı, geçiş ve uyum sürecinde hibrid tahlillerin kullanımı her zaman değerlendirilip geliştirilmeli, faydalı yönlerinden yararlanma fırsatı kaçırılmamalıdır.
heyecan
bağlantılı
Youtube
Bu makalede ortaya konulan fikir ve yaklaşımlar tamamen yazarlarının özgün fikirleri olup, Onedio’nun yayın politikasını yansıtmayabilir. ©Onedio